Oportunitati de afaceri cu Japonia

La 1 februarie 2019 a intrat în vigoare Acordul de Parteneriat Economic (APE) UE – Japonia, cel mai cuprinzător acord comercial negociat de UE, Japonia fiind un partener strategic important și un aliat-cheie pentru UE în zona Asia – Pacific.

APE va facilita crearea de locuri de muncă pe teritoriul UE, va îmbunătăți accesul produselor europene pe piața japoneză, va asigura protecția a 211 produse cu Indicație Geografică (GIs), va liberaliza complet comerțul cu produse industriale și va facilita participarea companiilor europene la achizițiile publice din Japonia.

Acordul a atins un grad ridicat de liberalizare, la intrarea acestuia în vigoare Japonia liberalizând / eliminând 91% din taxele vamale la importurile provenite din UE iar până la finalul perioadei de tranziție vor fi liberalizate încă 8% din totalul importurilor provenite din UE. Restul de 1% va fi parțial liberalizat prin contingente tarifare (pentru domeniul agricol).

Pe lângă oferta tarifară, la liberalizarea semnificativă a comerțului dintre UE și Japonia vor contribui şi alte componente importante ale acordului, care se referă la: măsurile netarifare (bariere tehnice în calea comerțului, măsuri sanitare și fitosanitare, standarde recunoscute etc.), comerțul cu servicii (în special servicii financiare), achizițiile publice (accesul la nivel sub-federal și în sectoare strategice precum industria feroviară japoneză), guvernanța corporativă etc.

Totodată, în cadrul APE, Japonia a convenit să-şi alinieze integral standardele pentru autoturisme cu cele internaționale pe care le folosește UE. Aceasta va facilita comercializarea de către producătorii de autoturisme din UE a vehiculelor în Japonia, aspect care va stimula și diverse colaborări și cooperări ale companiilor producătoare de autoturisme din România (pe linia vehiculelor hybrid sau electrice, a celor fără șofer etc.).

Ca efect al reducerii măsurilor tarifare și netarifare, se estimează o creștere a PIB-ului UE cu peste 33 miliarde euro până în anul 2035, respectiv o creștere cu peste 13 miliarde euro a valorii exporturilor europene către piața Japoniei, în special prin creșterea exportului de autovehicule și componente auto, produse industriale, produse agroalimentare, textile, băuturi spirtoase și vinuri, produse din piele etc.

Pentru UE, Japonia este al patrulea partener comercial în ceea ce privește exporturile de produse agricole. Valoarea exporturilor agricole ale UE către Japonia este de peste 20 de ori mai mare decât cea a exporturilor agricole ale Japoniei către UE. Cu toate acestea, firmele europene s-au confruntat cu numeroase bariere în calea exporturilor către Japonia. APE UE – Japonia facilitează eliminarea de către Japonia a taxelor vamale pentru peste 90% din exporturile UE de produse agricole.

Şi pentru România APE UE – Japonia facilitează creşterea exporturilor, aducând  avantaje importante pentru producătorii români de produse agroalimentare, mașini electrice, produse chimice şi farmaceutice, dispozitive medicale (precum aparatele cu raze X și stimulatoarele cardiace), autovehicule, echipamente de transport, produse textile și îmbrăcăminte, încălțăminte și produse din piele, produse forestiere,  ş.a.

În privința băuturilor alcoolice, respectiv în urma investiției în România a companiei nipone Asahi Brewery (care a preluat fabricile deținute anterior de URSUS la Timișoara, Buzău și Brașov), acordul va crea posibilitatea realizării unor exporturi de bere românească în Japonia. Cu toate acestea, exporturile românești de băuturi spirtoase pe piața niponă nu sunt atractive, datorită normelor tehnice nipone existente, care limitează la minim conținutul de alcool metilic (sub 1%), condiție neîndeplinită de produsele românești. În cazul vinurilor, din România un număr de aproximativ 10 companii producătoare exportă deja în Japonia. O combinație inovatoare între metodele de producție tradiţionale și soiurile locale de struguri ar putea constitui o trăsătură distinctă pentru vinurile din România, permițându-le să aducă o nouă abordare a pieței, astfel APE reprezentând o oportunitate substanțială pentru producătorii români de vin.

De remarcat că între cele 211 GIs recunoscute de Japonia prin APE se află și 7 vinuri românești (Coteşti, Cotnari, Dealu Mare, Murfatlar, Odobeşti, Panciu, Recaş) selectate de România pentru valoarea lor efectivă sau potențială la export pe piața japoneză.  APE contribuie la recunoașterea deplină a acestor produse pe piața japoneză, ajută producătorii și exportatorii din România să-și dezvolte strategia de marketing în Japonia, respectiv asigură consumatorii japonezi de achiziționarea unui produs românesc veritabil şi valoros.

Menţionăm că acorduri similare au fost semnate şi cu alte state (exemple recente: Singapore şi Vietnam), ale căror avantaje pot fi fructificate de producătorii şi exportatorii români.

Pentru asistenţă, companiile româneşti pot apela la consilierii economici ai României în străinătate, ale căror coordonate de contact se regăsesc pe site-ul ministerului nostru, respectiv la http://www.imm.gov.ro/date-de-contact-ale-reprezentantilor-din-reteaua-externa/.

Pentru mai multe informații:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top

Caută