La Istanbul a avut loc, la sfârșitul lunii ianuarie 2019, a 15-a ediție a IMOB, considerat a fi unul dintre cele mai mari târguri de mobilier din lume, desfășurat pe o suprafaţă de 150.000 mp unde au expus peste 600 de firme, înregistrând aproximativ 122.000 de vizitatori din peste 120 de țări.
Din România au expus 13 producători mobilier pentru casă și spații de birouri, pentru creșe și grădinițe, cu un design inovator sau cu piese de mobilier artistic unicat. De asemenea, reprezentanți ai altor 25 de producători, companii mici și mijlocii din toată țara, au vizitat târgul pentru a prospecta piața locală și a învăța să-și promoveze produsele la târgurile internaționale din această regiune. Organizarea pavilionului României a fost parte din proiectul “Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România”, prin care se derulează activități de susținere a creșterii competitivității la export a industriei de mobilă, finanțat în cadrul Programului de Cooperare Elvețiano-Românpentru reducerea disparităților economice și sociale în cadrul Uniunii Europene extinse.
”Am considerat esențială prezența noastră la IMOB, pentru că este o șansă extraordinară de a lua contact cu o piață insuficient explorată și pe nedrept neglijată de producătorii români, piața Orientului Mijlociu. Așa cum s-a dovedit și cu această ocazie, piața este extrem de receptivă la nou și producătorii noștri au inițiat deja discuții de prospectare cu importanți comercianți din această zonă. Aceasta este nișa care trebuie exploatată de producătorii noștri și nu doar în Turcia, pentru că de aici se deschid perspective pentru toată zona Orientului Mijlociu și Apropiat. Poate este nevoie de un timp mai mare de a construi parteneriate aici, comparativ cu piața Uniunii Europene, dar vorbim de o oportunitate uriașă care nu ar trebui ratată!”, a declarat Marian Dobrilă, managerul de proiect.
În prezent, volumul exporturilor de mobilă realizat de România în Turcia se situează la mai puțin de jumătate din volumul importurilor de mobilă din această țară (27 milioane dolari exporturi, comparativ cu 60 de milioane importuri – date 2017), în condițiile în care nu există taxe vamale între cele două țări. În ultimul timp, Turcia a trecut de la stadiul preponderent artizanal al micilor producători la cel de producție de masă. Cu toate acestea, analizele de piață arată că deși producția locală din Turcia începe să se dezvolte și la scară mare, încă nu reușește să acopere cererea pieței, mai ales pe segmentul destinat stilului occidental. Spre exemplu, doar anul trecut în Turcia s-au construit peste 100 de hoteluri cu un total de circa 20.000 de camere. Aceasta înseamnă mii de contracte noi cu furnizori de mobilă cu design modern.
La finalul vizitei sale în pavilionul românesc, ambasadorul României la Ankara, dl. Gabriel Șopandă, a declarat: „Am apreciat în mod deosebit nivelul ridicat de prezentare și consistența participării producătorilor români la IMOB 2019, ca un prim pas pentru diversificarea și creșterea exporturilor românești în Turcia. Susținem pe deplin eforturile de promovare ale exportatorilor români, în special dată fiind aria de acoperire comercială a piețelor regionale și mărimea pieței turcești, o piață cu potențial major și oportunități semnificative de dezvoltare.”
Pentru a sprijini în continuare firmele românești să exploreze piața turcească, unde momentan prezența exportatorilor români este redusă în raport cu potențialul de dezvoltare, ambasada a lansat un chestionar de opinie care poate fi acccesat pe grupul Export Turcia de pe platforma LinkedIn.
”La prima vedere avem puține elemente în comun cu piața orientală de mobilă, care este o piață foarte mare, dar caracterizată printr-un design diferit, cu care nu suntem obișnuiți ca producători. Dar am rămas plăcut surprinși că ei sunt atrași tocmai de „exotismul” nostru. Există un segment de consumatori cu venituri medii care a început să caute mobilierul din lemn masiv, mobila în stil occidental, iar punctul forte al ofertei noastre este calitatea ridicată, dar la prețuri accesibile, a mobilierului de acest gen”, spune Ovidiu Ișan, reprezentant al Biomobila, un producător de tip social non-profit din Suceava, care angajează persoane din categorii defavorizate.
Despre proiectul “Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România”
Proiectul “Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România”, este realizat în cadrul Programului de Cooperare Elvețiano-Român pentru reducerea disparităților economice și sociale în cadrul Uniunii Europene extinse cu o valoare totală nerambursabilă de 181 milioane franci elvetieni. Programul se derulează în baza „Acordului cadru între Guvernul României si Consiliul Federal Elvetian privind implementarea Programului de cooperare elvetiano-român vizând reducerea disparitatilor economice și sociale în cadrul Uniunii Europene extinse” semnat în data de 7 septembrie 2010, la Berna.
Proiectul “Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România”beneficiază de finanțare în valoare de circa 12,5 milioane de lei, din care 85% reprezintă contribuția nerambursabilă a Elveției și 15% reprezintăcofinanțarea statului român. Acest proiect este realizat de Asocierea Gama Proconsult – TDP Partners – Camera de Comerț și Industrie Prahova – Inpulse Partners.